گسکت  Gasket

گسکت اسپیرال  Spiral Gasket  

گسکت گرافیتی Graphite Gasket 

گسکت آزبست  Asbestos Gasket 

گسکت کلینگریت KLINGER Gasket     

گسکت آدور ابزار مرکز ارائه انواع Gasket اسپیرال وند با جنس استیل و فولادی، گسکت گرافیتی دما بالا، گسکت آزبستی نسوز، گسکت کلینگریت، گسکت لاستیکی و فلزی  و نیمه فلزی، مسی و غیره در سایزهای مختلف می باشد. درباره Gasket بیاموزیم :

Gasket چیست ؟

Gasket

کلمه ایی انگلیسی است که معادل آن در فارسی واشر آببندی و درزبند می باشد. واشر آببندی، درزبند یا Gasket، می تواند از جنس لاستیکی، مقوایی، نمد، فایبرگلاس، فلزی، نیمه فلزی، گرافیتی، تفلونی و غیره ساخته شود. Gasket سبب آب بندی بین دو سطح می شود. کاربرد Gasket و محل نصب آن، جنس آن را مشخص می کند. از عواملی که در انتخاب جنس Gasket نقش دارند می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
  • نوع سیال
  • دمای سیال
  • فشار سیال
واشر سر سیلندر خودرو، واشر واتر پمپ، واشر موجود در شیر و شیلنگ های خانگی، واشرهای موجود در اتصالات رگلاتورهای گاز، واشرهای موجود در شیرهای صنعتی و پالایشگاهی، و . . . همگی از Gasket ها به شمار می روند. اما در ایران کلمه Gasket با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و به طور کلی با شیرآلات صنعتی و خطوط لوله عجین شده است. اگر بخواهیم Gasket را در قالب قطعه ی مکانیکی آببندی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی معرفی کنیم، باید چنین بگوییم که Gasket قطعه ایی جهت آببندی بین دو شیر صنعتی فلنجی یا دو فلنج در خطوط لوله انتقال نفت یا گاز می باشد. این قطعه یا همان Gasket بین دو پیشانی برآمده ی فلنج های قرار گرفته و بعد از محکم شده دو فلنج توسط پیشچ های تعبیه شده در اطراف فلنج ها، سبب آببندی فلنج و مانع از نشت سیال به بیرون می شوند. Gasket باید به گونه ایی انتخاب شود تا بتواند در زمان نصب ، فشار سیال، دمای سیال و محیطو عوامل محیطی دیگر را تحمل نماید تا مانع از نشت سیال گردد.  

Gasket ها از نظر متریال به 3 دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • گسکت های فلزی یا Metal Gaskets
  • گسکت های نیمه فلزی یا Semi Metal Gaskets
  • گسکت های غیر فلزی یا Non-Metal Gaskets

Gasket 

Gasket های فلزی از تحمل بالایی در برابر فشار و دما برخوردار هستند. Gasket های فلزی از جنس فولاد، فولاد ضد زنگ یا استلنس استیل، مسی و . . . تولید می شوند. اما پر کاربرد و پر مصرف ترین Gasket های فلزی، Gasket های رینگی است که در فلنج های Ring Joint یا RTJ کاربرد دارند. این Gasket های فلزی یا رینگ ها عمدتا از جنس S.S. 304 و S.S. 316  تولید و عرضه و مصرف می شوند. این رینگ ها بیشتر در فلنجها و شیرهای کلاس 900 و بالاتر استفاده میشوند. رینگ های آببندی RTJ خود به سه دسته R و RX و BX تقسیم می شوند. گسکت رینگ های فلزی RTJ از نوع RX دارای مقطع 7 ضلعی هستند و کاربرد آنها بیشتر در شیرهای فشار قوی سرچاهی می باشد.   Gasket های نیمه فلزی در واقع Gasket های ترکیبی هستند که از یک بخش فلزی و یک بخش غیر فلزی تشکیل شده اند. وجود فلز در گسکت های نیمه فلزی سبب استحکام آنها و مواد غیر فلزی سبب آببندی بهتر و راحتر در این Gasket  ها می شود. Gasket های اسپیرال وند، گسکت های گرافیتی و Gasket های آزبستی از انواع گسکت های نیمه فلزی هستند. گسکت های اسپیرال از انواع Gasket های نیمه فلزی هستند و بخش های مختلف آن بشرح ذیل می باشد:

Gasket

گسکت های غیر فلزی می توانند از انواع متریال مقوای فشرده، لاستیک، تفلون، آزبست، گرافیت، نمد و . . باشد. این Gasket ها در محل هایی که فاقد فشار بالا هستند، کاربرد دارند. Gasket های غیر فلزی در دو نوع تایپ مختلف مصرف می شوند که تفاوت آنها در محل نصب آنها می باشد. Gasket هایی که در محل پیشانی برآمده فلنج ( Raised Face ) نصب می شوند از نوع بدون سوراخ، و گسکت هایی که کل سطح فلنج را می پوشانند، از نوع سوراخدار هستند، سوراخ ها محل رد شدن پیچ های فلنج می باشد.   برای اطمینان از آببدی کامل گسکت ها می بایست در ابتدا اطمینان حاصل نمایید که محل نشستن Gasket سالم باشد. در صورت وجود مشکل و خراشیدگی در محل نصب Gasket ، می توان با دستگاه فلنج فیسر، محل قرارگیری Gasket را اصلاح و تعمیر نمود و محل را برای قراردادن Gasket آماده کرد. ( جهت مطالعه و آشنایی با دستگاه فلنج فیسر، بر روی کلمه فلنج فیسر کلیک نمایید. ) پس از نصب و اتصال فلنج ها، می توان با انجام یک تست هیدرواستاتیک، سلامت شیر صنعتی، خط لوله و اتصال فلنج ها را چک نمود. ( جهت مطالعه و آشنایی با دستگاه تست پمپ، بر روی آن کلیک نمایید. ) جهت سفارش انواع Gasket اسپیرال وند، کلینگریت و غیره با آدور ابزار تماس حاصل فرمایید : تلفن های بخش بخش فروش :   66815006 – 021  و  66815110 – 021  و  66815420 – 021 تلفن های بخش پیگیری سفارشات : 66815430 – 021    و   09127997022